Relatie tussen leercultuur, afstudeersetting en motivatie voor het doen van wetenschappelijk onderzoek bij de opleiding Klinische Gezondheidswetenschappen

Research output: Contribution to conferenceAbstractAcademic

Abstract

Abstract tekst Probleemstelling: Klinische gezondheidswetenschappen (KGW) is een academische deeltijd masteropleiding, gericht op wetenschappelijke onderbouwing van de zorg. KGW kent twee programma's, Verplegingswetenschap en Fysiotherapiewetenschap. Afstudeeronderzoek wordt uitgevoerd in zowel academische als niet-academische settings. Verondersteld kan worden dat beide afstudeersettings een andere leercultuur impliceren, hetgeen de motivatie van studenten voor wetenschappelijk onderzoek zou kunnen beïnvloeden. Deze studie onderzoekt in hoeverre de perceptie van de leercultuur verschilt tussen studenten die hun afstudeeronderzoek doen in een academische en een niet-academische afstudeersetting, en of dit de motivatie van studenten voor het doen van (wetenschappelijk) onderzoek beïnvloedt. Methode: Onder 307 alumni van KGW is een vragenlijst uitgezet (respons 37,8%, n = 116). Naast demografische gegevens en karakteristieken van de afstudeersetting, zijn intrinsieke en extrinsieke motivatie t.o.v. het doen van wetenschappelijk onderzoek gemeten (Academic Motivation Scale (AMS) & Situational Motivation Scale (SIMS) (Guay 2000)), zowel ten tijde afstudeeronderzoek (‘destijds’) als op dit moment (‘huidig’, alumni gemiddeld 2.8 jaar na het afstuderen). Daarnaast is de perceptie van de leercultuur in de afstudeersetting (de werkomgeving ten tijde van het afstudeeronderzoek)gemeten (Dimensions of the Learning Organization Questionnaire (DLOQ), Marsick (2003)). Data werden geanalyseerd m.b.v. independent-samples t-tests en regressieanalyse. Resultaten en conclusie: 49 respondenten deden hun afstudeeronderzoek in een academische setting (42.2%), versus 67 respondenten in een niet-academische setting (57.8%). De perceptie van de leercultuur was significant hoger voor de academische setting (M = 5.2, SD = 0.9) dan de niet-academische setting (M = 3.4, SD = 1.1) (p<.05). De academische setting kan 26.9% van de verschillen in leercultuur verklaren. Een regressieanalyse toont ook dat de leercultuur een significante voorspeller is voor de extrinsieke motivatie van destijds om onderzoek te doen (p<.05), waarbij 10,7% van de variantie van de extrinsieke motivatie destijds verklaard wordt door de perceptie van de leercultuur. De perceptie van de leercultuur lijkt echter niet gerelateerd te zijn aan de intrinsieke motivatie voor onderzoek destijds, noch aan de huidige intrinsieke noch extrinsieke motivatie van de alumni. Discussie: De studie toont dat er verschillen zijn tussen academische en niet-academische afstudeersetting. Dit verschil is relevant om nader te onderzoeken, om als opleiding KGW beleidskeuzes te onderbouwen en de studenten goed te kunnen adviseren m.b.t. de individuele leer- en carrièredoelen. De gevonden resultaten m.b.t. motivatie voor onderzoek zijn geruststellend in de zin dat in beide settings studenten even intrinsiek gemotiveerd blijken voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. Literatuur: - Guay, F., Vallerand, R. J., & Blanchard, C. (2000). In: Motivation and Emotion, 24(3), 175-213. - Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2003). In: Advance in Developing Human Resources, 5(2), 132-151.
Original languageDutch
Publication statusPublished - 16 Nov 2012
EventNVMO Congres 2012 - Hotel Zuiderduin, Egmond aan Zee, Netherlands
Duration: 15 Nov 201216 Nov 2012

Conference

ConferenceNVMO Congres 2012
Country/TerritoryNetherlands
CityEgmond aan Zee
Period15/11/1216/11/12

Cite this