Grip op polarisatie in het wetenschappelijk onderwijs: een digitaal dialoogplatform als oefenplaats voor perspectiefuitwisseling onder studenten

PI van Zantvliet, Tjitske de Groot, Manja Coopmans

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionAcademic

Abstract

Voor een gezonde democratie is het essentieel om respectvol met elkaar van mening te kunnen verschillen en een constructieve dialoog te kunnen aangaan. In de praktijk is dit behoorlijk uitdagend. Ook in Nederland zien we bezorgdheid over toenemende polarisatie in het publieke debat. Ook op de universiteit komen verhitte debatten voor, bijvoorbeeld over inclusiviteit of discriminatie, waardoor mogelijk onveilige leeromgevingen ontstaan. Dergelijke discussies buiten het klaslokaal houden is vaak geen optie en ook niet gewenst: voor studenten zijn oefenmogelijkheden voor het omgaan met anderen die er verschillende, soms tegengestelde standpunten op nahouden juist essentieel ter voorbereiding op hun toekomstige (werkende) leven.
Het huidige project onderzoekt hoe een digitaal dialoogplatform, ontworpen door Civinc, hieraan kan bijdragen. Op het platform gaan deelnemers met tegenstrijdige meningen over een onderwerp – zoals vrijheid van meningsuiting of representatie in de media – in anonieme, één-op-één chats het gesprek met elkaar aan. Door het platform in verschillende UU cursussen te implementeren en evalueren, is bekeken in hoeverre het platform functioneert als oefenplaats voor dialoog en perspectiefuitwisseling onder universiteitsstudenten. In deze postersessie delen we de eerste resultaten en nodigen we deelnemers uit om met ons de dialoog aan te gaan over de implicaties hiervan en mogelijke vervolgstappen.
Original languageEnglish
Title of host publicationGrip op polarisatie in het wetenschappelijk onderwijs
Subtitle of host publicationeen digitaal dialoogplatform als oefenplaats voor perspectiefuitwisseling onder studenten
PublisherUtrecht University
Publication statusPublished - 11 Jul 2024

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Grip op polarisatie in het wetenschappelijk onderwijs: een digitaal dialoogplatform als oefenplaats voor perspectiefuitwisseling onder studenten'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this