Abstract
Inleiding, onderzoeksdoel en context
In Nederland wordt het opleiden en beoordelen van universitair docenten gestuurd door de landelijk herkende Basis Kwalificatie Onderwijs (BKO), een brede onderwijskwalificatie waarin docenten hun bekwaamheid op zes verschillende gebieden moeten aantonen (Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten, 2018). In het gezondheidszorgonderwijs blijkt dat deze indeling aan de hand van de BKO niet past bij de verscheidenheid aan onderwijstijd en onderwijstaken van docenten. Zo zijn er docenten die alleen onderwijs op de klinische werkvloer verzorgen en zorgprofessionals en/of promovendi met slechts één specifieke onderwijstaak.
Theoretisch kader
Het opleiden en beoordelen aan de hand van Entrustable Professional Activities (EPA’s) is een manier om beter aan te sluiten bij de werkpraktijk. Entrustable Professional Activities zijn taken die aan professionals toevertrouwd worden zodra zij daarvoor competent zijn; tot dusverre vooral toegepast in medische opleidingen (Cate, 2013; Cate et al., 2015). In alle medisch-specialistische opleidingen in Nederland staan bekwaamverklaringen voor EPA’s centraal. In dit onderzoek gebruiken wij dit concept voor een nieuw domein, namelijk het (medisch) onderwijs.
Onderzoeksvraag
Het onderzoek wordt gestuurd door twee onderzoeksvragen: (1) “Wat zijn de meest geschikte Entrustable Professional Activities (EPA’s) voor docenten in het gezondheidszorgonderwijs?” en (2) “Hoe kan het “entrustment” (toevertrouwen) concept worden gebruikt bij de beoordeling van de competentie van docenten, in het bijzonder in het gezondheidszorgonderwijs?”.
Methode van Onderzoek
De eerste onderzoeksvraag is beantwoord via een Delphi studie met twee rondes waarin mogelijke EPA’s voor docenten in de gezondheidszorg zijn voorgelegd aan senior docenten van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) (ronde 1: n = 23; ronde 2: n = 12). De tweede onderzoeksvraag is beantwoord met een focusgroep bestaande uit senior docenten en onderwijskundig adviseurs van het UMC Utrecht (n = 8).
Resultaten en onderbouwde conslusies
In de Delphi studie werd consensus gevonden voor negen EPA’s, waaronder collegeonderwijs, bedside teaching en het begeleiden van studenten op de werkvloer. Daarnaast werd consensus gevonden voor vijf methoden voor assessment van docenten, waaronder reflectie op het eigen handelen en video-opnames van onderwijsmomenten.
Wetenschappelijke en praktische betekenis van de bijdrage
De EPA’s die geformuleerd zijn in dit onderzoek kunnen gebruikt worden om het opleidings- en professionaliseringbeleid voor docenten in de gezondheidszorg vorm te geven. Daarnaast kunnen de EPA’s gebruikt worden voor de ontwikkeling van deelkwalificaties voor specifieke onderwijstaken. Dit principe kan ook buiten de gezondheidszorg worden toegepast.
Referenties
Cate, O. ten. (2013). Nuts and Bolts of Entrustable Professional Activities. Journal of Graduate Medical Education, 5(1), 157–158. https://doi.org/10.4300/JGME-D-12-00380.1
Cate, O. ten, Chen, H. C., Hoff, R. G., Peters, H., Bok, H., & Schaaf, M. van der. (2015). Curriculum development for the workplace using Entrustable Professional Activities (EPAs): AMEE Guide No. 99. Medical Teacher, 37(11), 983–1002. https://doi.org/10.3109/0142159X.2015.1060308
Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten. (2018). Professionalisering van docenten aan de universiteit: De BKO en daarna(ast). https://www.vsnu.nl/files/documenten/Professionalisering%20van%20docenten%20aan%20de%20universiteit.PDF
Beste Mevrouw Van Dijk,
Hartelijk dank voor het uploaden van uw abstract voor de Onderwijs Research Dagen 2020. Dit is een automatische e-mail, hierbij wordt bevestigd dat wij uw abstract in goede orde hebben ontvangen.
Wij vragen u vriendelijk onderstaande informatie te bewaren:
Title Entrustable Professional Activities (EPA’s) voor het opleiden en kwalificeren van docenten in het gezondheidszorgonderwijs
Paper nummer 80
Paper Status Submitted
Presentation type Paperpresentatie
Thema Hoger Onderwijs
Presenting Author MSc Esther van Dijk
Affiliations: Universitair Medisch Centrum Utrecht, Universiteit Utrecht
Co-auteur MSc Lisette van Bruggen
Co-auteur Prof. dr. Manon Kluijtmans
Co-auteur Prof. dr. Olle ten Cate
Original language | English |
---|---|
Publication status | Published - 7 Jul 2021 |
Event | Onderwijs Research Dagen 2021 - Online, Utrecht, Netherlands Duration: 7 Jul 2021 → 9 Jul 2021 https://ord2021.nl |
Conference
Conference | Onderwijs Research Dagen 2021 |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Utrecht |
Period | 7/07/21 → 9/07/21 |
Internet address |