Abstract
In deze studie worden studenten ge-eyetracked tijdens het bekijken van formatieve rubricfeedback. In een daaropvolgend interview worden de opgenomen oogbewegingen getoond en besproken om de cognitieve processen bloot te leggen die plaatsvinden tijdens het bekijken van de rubric. Uit de eerste resultaten blijkt dat het kijkgedrag binnen de studenten vrij constant is, maar onderling verschilt. Hoewel alle studenten de feedback van hun begeleider bestuderen, verschilt de mate waarin ze verder naar andere delen van de rubric kijken. Redenen om bepaalde rubric-elementen te bestuderen zijn: verrast zijn door het oordeel van de supervisor, moeite hebben met begrijpen en willen weten hoe ze zich kunnen verbeteren. Uit de waargenomen cognitieve processen blijkt ook dat studenten proberen te begrijpen hoe begeleiders tot hun oordeel zijn gekomen. Onze studie onderstreept het belang van het maken van vergelijkingen bij het bestuderen van rubricfeedback, zoals geponeerd in Nicol's theorie van interne feedbackgeneratie. Deze eye-tracking studie laat ook zien dat hoewel rubrics meer informatie bieden dan enkel het oordeel van de supervisor, niet alle deze informatie door alle studenten wordt gebruikt. Dit sterkt de noodzaak om studenten en docenten bewust te maken van het gebruik van alle informatie die rubrics te bieden hebben.
Translated title of the contribution | A new view on rubrics: an eye tracking study of formative rubric feedback |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages | 439-441 |
Number of pages | 3 |
Publication status | Published - 5 May 2023 |
Event | Onderwijs Research Dagen 2023: Kans op Balans - Universiteit van Amsterdam (UvA), Amsterdam, Netherlands Duration: 5 May 2023 → 7 Oct 2023 https://ord2023.nl/ |
Conference
Conference | Onderwijs Research Dagen 2023 |
---|---|
Abbreviated title | ORD |
Country/Territory | Netherlands |
City | Amsterdam |
Period | 5/05/23 → 7/10/23 |
Internet address |
Keywords
- Feedback
- Assessment
- Rubric
- Eye-tracking