Een academische houding moet je leren

Translated title of the contribution: An academic attitude must be learned

Jean Muris*, Roger Damoiseaux

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Academisering van de huisartsopleiding moet ervoor zorgen dat de opleiding kritisch denkende huisartsen aflevert die verdergaan dan het aanbieden van geprotocolleerde zorg. Om dat vorm te geven is het gewenst de kloof tussen zorg, onderwijs en onderzoek te dichten. Hierdoor krijgen huisartsen meer relevante kennis tot hun beschikking en kunnen ze die kennis beter overdragen en ook toepassen op zowel klinische gebieden als onderwijstaken. Een goede arts is, net als een goede onderzoeker, namelijk nieuwsgierig en stelt kritische vragen om vervolgens de klacht van de patiënt te verklaren en te verbeteren. Nieuwsgierigheid vormt de basis voor de academische houding van de huisartsopleider en aios.
Translated title of the contributionAn academic attitude must be learned
Original languageDutch
Pages (from-to)44-46
Number of pages3
JournalHuisarts en Wetenschap
Volume64
Issue number7
DOIs
Publication statusPublished - Jul 2021

Cite this