E-learning binnen het Praktisch Lijnonderwijs (PLO) UMC Utrecht Resultaten van het evaluatieonderzoek

Abel van de Ven, FJ Jongen-Hermus, F. Slond, L.O van der Plank, Manon Kluijtmans

Research output: Contribution to conferenceAbstractAcademic

Abstract

Abstract tekst
Probleemstelling Geneeskunde studenten bereiden zich slecht voor op het praktisch lijnonderwijs (PLO) voor medisch technische vaardigheden. Om optimaal rendement uit deze kleinschalige en intensieve onderwijsvorm te halen, is een pilot uitgevoerd om de voorbereiding te verbeteren door het introduceren van een verplichte voorbereidende E-learning module, ter vervanging van de reguliere schriftelijke zelfstudie. De E-module sluit af met een zelftoets.
Primaire onderzoeksvraag:
Verbetert de mate van gericht oefenen tijdens de PLO les, door de schriftelijke zelfstudieopdracht te vervangen door een verplichte E-module?
Secundaire vragen:
Verbetert de interventie de voorbereiding van studenten?
Wat zijn de gebruikerskarakteristieken van de E-module?
Hoe worden de E-modules door studenten ontvangen?
Methode/Opzet
De pilot betreft een vergelijkend evaluatieonderzoek. Een tweetal E-modules werden ontwikkeld, voor de les Thorax 2 [T2] in jaar1, respectievelijk Abdomen3 [A3] in jaar2. Middels vragenlijsten na afloop van de les zijn de voorbereiding en mate van gericht oefenen vergeleken tussen de lessen met E-module en een tweetal vergelijkbare lessen met reguliere zelfstudie (Thorax1, jaar1 [T1] respectievelijk Gynaecologie, jaar2 [G]).
Zowel studenten als docenten ontvingen vragenlijsten. De stellingen gingen over voorbereiding op en verloop van de les en bij de E-modules tevens over het gebruik daarvan. Naast de vragenlijsten zijn de gebruikerskarakteristieken tijdens het doorlopen van de E-module geregistreerd.
Resultaten (voorlopig, beschrijvend vergeleken) 287 studenten hebben de E-module Thorax2 gemaakt waarvan een groot gedeelte na de les een vragenlijst heeft ingevuld (n=256), 302 studenten de E-module Abdomen3 (vragenlijst n=254).
De gemiddelde doorlooptijd bedroeg respectievelijk 72,8 [T2] en 77,8 minuten [A3], de gemiddelde score op de zelftoets 71,3% en 65,8%.
Studenten vulden vergelijkbare vragenlijsten in na controle les jaar1 (n=271 [T1]) respectievelijk jaar2 (n=262 [G]) . Tevens hebben de betrokken docenten (jaar1, n=14 [T1] n=13 [T2] en jaar2, n=14 [G] n=11 [A3]) vragenlijsten ingevuld.
Zowel studenten als docenten oordeelden in beide cohorten een sterke verbetering van lesvoorbereiding, (studentoordeel 2.9 [T1] - 4,2 [T2] en 2.3 [G] - 4.1 [A3], docentoordeel 2.7 -.4.4 en 2.1 - 4.4 , vijfpunts-Likertschaal, zeer oneens-zeer eens). Docenten rapporteerden een lichte verbetering op de mate van gericht oefenen tijdens de les, (3.8 - 4.1 en 3.7 - 4.1 ). Ook wordt de E-module door beide groepen goed gewaardeerd, wat blijkt uit een hogere waardering van de E-module t.o.v. de reguliere zelfstudie (6.5 - 7.6 en 5.8 - 7.3 (10-puntsschaal)).
Discussie (implicaties voor de praktijk) Uit de pilotresultaten blijkt dat een forse verbetering van de voorbereiding door de introductie van verplichte E-learning haalbaar is en dat studenten de introductie van de module waarderen. Het UMC Utrecht wil graag voor elke PLO-les een E-module ontwikkelen.
Original languageDutch
Publication statusPublished - 15 Nov 2012
EventNVMO Congres 2012 - Hotel Zuiderduin, Egmond aan Zee, Netherlands
Duration: 15 Nov 201216 Nov 2012

Conference

ConferenceNVMO Congres 2012
Country/TerritoryNetherlands
CityEgmond aan Zee
Period15/11/1216/11/12

Cite this